pondelok 16. júla 2012

Ohliadnutie sa za "kauzou Bezák"



Odvolanie arcibiskupa Bezáka sme v našom kruhu prijali a oslávili ako sa patrí. Rovnako tak nás veľmi potešilo škrípanie zubov, hnev a rozčúlenie liberálov. "Jen houšť a větší kapky" žiada sa dodať. Na dezinterpretácii našich postojov sme sa tiež výnimočne dobre bavili; nie, nie sme žiadni zástancovia biskupa Sokola, ani nie sme nekritickí k pápežovým rozhodnutiam , a tobôž necítime žiadnu nenávisť k biskupovi Bezákovi. Na osobnej úrovni necítime k biskupovi Bezákovi absolútne žiadne negatívne pocity. A k "úradom", ktoré mu patria (resp. patrili), tak k ním cítime úctu z ich podstaty. Nakoľko však podľa nášho (a na základe rozhodnutia Ríma nielen nášho) názoru s nimi biskup Bezák nakladal zle (podľa nás dokonca v Tranve tak zle ako nikto pred ním), sme samozrejme názoru, že jeho odvolanie bolo absolútne správnym rozhodnutím pre dobro Cirkvi (i keď nie pre dobro protikatolíckych  médií ako je SME, alebo .týždeň). 


Do biskupa Bezáka rozhodne ďalej "kopať" netúžime. Naopak, odporúčame mu ako redemptoristovi obrátiť sa k zakladateľovi ich rádu Sv. Alfonzovi Mária de Liguori, ktorý bol narozdiel od neho skutočne vynikajúcim biskupom (používal napríklad biskupskú berlu namiesto virachočovskej palice). Ak sa teda k odvolaniu vraciame nerobíme tak kvôli biskupovi, ktorý napokon po počiatočnej neposlušnosti predsa sa zachoval správne a stiahol sa. Zaujímavé bolo toto odvolanie na základe iných súvisiacich okolností, ktoré sa ukázali zaujímavé: a nemyslíme tým zmätenie niektorých veriacich (ani vo náhodou nie väčšiny ako účelovo blúznil Štefan Hríb) , ktoré napokon vzhľadom na Bezákovo pôsobenie bolo očakávateľné (aj v Trnave však mnohí veriaci, pre ktorých bolo podstatné niečo iné, než formálne žoviálna a priateľské vystupovanie mali na biskupa odlišný názor ako sa dnes prezentuje v jednostranne vystupujúcich liberálnych médiách). 

Zaujímavé sú dve iné skutočnosti: 1) ako liberálne médiá a nepriatelia Cirkvi, ktorí by inak túto najradšej utopili v lyžičke vody zrazu mali obrovskú starosť "o dobro" Cirkvi, ktoré by vraj  malo byť poškodené uvedeným odvolaním arcibiskupa Bezáka, ktorý sa zrazu stal najospevovanejšou postavou krajiny (trápnosť a gýčovitosť ktorej najlepšie podčiarkuje obálka časopisu .týždeň). 
                                                         
                                                             2) odhalenie zákopov, keď odporom k odvolaniu arcibiskupa Bezáka ukázali mnohí konečne svoju pravú tvár, na ktorej strane barikády stoja v zápase o budúcnosť. 

Pokiaľ ide o prvý bod, je celkom zrejme, že predovšetkým z médií tu bol jasný zámer využiť odvolanie arcibiskupa za použitia "užitočných idiotov" ako nástroj proti samotnej katolíckej Cirkvi. Preto aj držia túto kauzu pri živote a dúfajú, že ňou nahlodajú dôveru v Cirkev u čo najviac katolíkov. Hoci je smutné ak niekoho viera v Cirkev spočíva v personálnych otázkach a osobných preferenciách na osobu kňaza, či biskupa, je predsa zrejmé, že zmätený dav vychovávaný stupídnymi seriálmi "slovenských"  televíznych spoločností (o potratárskej Ordinácii v ružovej záhrade by Vám snáď rád porozprával jeden z verejných podporovateľov biskupa Bezáka, ktorý v nej mal svoju roličku) sa nechá na podobné hry nalákať. Hoci je teda z hľadiska viery odvolanie biskupa otázkou irelevantnou, predsa je veľmi dobrým čriepkom do mediálnej mozaiky zlej a temnej Cirkvi, ktorú slovenské médiá dlhodobo konštruujú. 


Zneužiť toto odvolanie proti Cirkvi vo vrchovatej miere a nie záujem Cirkvi, alebo dokonca samotného odvolaného biskupa, to je cieľom médií prinášajúcich o tejto skutočnosti jednostranné informácie prenášané plne v duchu objektivity komunistického spravodajstva. 

Pokiaľ ide o druhý bod, v plnej nahote sa ukázalo, kto bojuje na varte ešte hlbšieho liberalizmu a modernizmu v Cirkvi. Nebolo to zistenie prekvapivé, médiá ako Postoy, Impulz (o .týždni prezentujúcom každý týždeň protikresťanskú "kultúru" nehovoriac), girondistické strany ako KDS, či KDH. Je však poučné ako si strhli konzervatívnu masku, ktorú si niektorí z nich zvyknú občas nasadzovať. Niektorým sa je škoda venovať, no pár slov sa oplatí napísať o pohoršlivom článku, ktorý v tejto veci napísal Vladimír Palko. (Indíciou pre takéto názory nám mohlo byť už to ako dehonestujúco sa vyjadroval ku katolicizmu pred druhou svetovou vojnou časopis Impulz, zvlášť v otázke liturgie). 


Palko sa vo svojom článku dovoláva rozumu, ťažko však povedať aký "rozum" tým myslí. Vrchol katolíckeho poňatia rozumu, ktorý je podľa nášho skromného názoru v učení Sv. Tomáša Akvinského to rozhodne nebude, s viacerými jeho dôsledkami si napokon biskup Bezák práve príliš nepotykal. Že by to bol teda onen "Rozum" osvietenstva? Tu by to aj dávalo zmysel. 

Preto zrejme Palko uteká od podstaty k prípadkom. Nepýta sa, či bol Bezák dobrým biskupom (lebo tu sa odpovedá na jedinú otázku a síce ochranu zvereného pokladu katolíckej viery), ale zaujímajú ho druhotné veci, akými sú v tomto prípade dôvody jeho odvolania. Tie Palka asi baví skúmať najmä z toho dôvodu, že tieto sú neznáme. (Palko  vraj tiež pozdvihuje hlas preto - a tu pokračuje s biskupovej rozprávke - že biskupovi nemá ostať len v nejakom "nejasnom podozrení" ohľadom dôvodov svojho odvolania, hoci už z procesnej stránke veci je zrejmé, že Bezák musel byť vzhľadom na vec oboznámený s dôvodmi dostatočne, tu sa ale prejavuje Palkov liberalizmom pokrútený zmysel pre dodržiavanie akýchsi hyperbolizovaných pravidiel procesu v liberálnej demokracii, ktoré by pomýlene chcel aplikovať na disciplinárne konanie v Cirkvi). 

Čo je však až nechutné, je aplikovanie podobenstva o milosrdnom samaritánovi na protikatolícku a liberálno katolícku suitu, ktorá sa zastala Bezáka. Vraj pre nespravodlivosť ktorá sa mu stala (z toho čo popísal je tiež otázne, čo si pod spravodlivosťou predstavuje, z napísaného je zrejmé, že pohľad klasickej filozofie a spravodlivosť ako suum cuique je mu vzdialený). Pritom je nad slnko jasné, že u týchto ľudí, ktorí sa biskupa Bezáka zastali išlo práve o to, že išlo o Bezáka (najliberálnejšieho biskupa na Slovensku) a nie že by išlo o spravodlivosť, alebo nespravodlivosť. Ak by bol takto odvolaný konzervatívny biskup (kiež by tu taký bol), uvedení "samaritáni" by ho prví hanili a potupovali a tešili sa z jeho odvolania. V médiách by sa spustila oslava a redaktori z Postoya (o .týždni nehovoriac) by písali pochvalné články na rozhodnutie pápeža.  Palko tu tak absolútne karikuje nádherné podobenstvo zo Sv. Písma a prevracia ho do jeho protikladu). Zdroje rozpútanej liberálnej hystérie okolo Bezákovho odvolania sú všetkým len nie samaritánstvom, je to zrejmé využitie kauzy na útok proti Cirkvi. 

A ostáva nám ešte zodpovedať ďalšie veci z Palkovho článku. O koho malosti a o koho klamstvách to mudruje v závere svojho článku. Takto sa snáď snaží bez dôkazov útočiť na jediného konzervatívnejšieho českého biskupa: litoměřického Baxanta, ktorý viedol vizitáciu v Trnave?  Áno? Vážne? My si to nemyslíme. Palkove názory v otázke Bezákovho odvolania sú teda mylné. Venovať sa im viac bolo vhodné, lebo v liberálnych médiách zvykli Palka vykreslovať ako katolíckeho talibánca a niekto by sa mohol čudovať, že sa teraz zaradil po bok Kocúra, Pastirčáka, Hríba, Zavackej, či Chmelára. 

Podíďme však teraz od partikulárnej otázky k otázke všeobecného boja, ktorý nám dáva možnosť pozrieť sa na veci skrze hľadisko podstaty a nie prípadkov ako to robí Palko. Netreba sa však nechať pomýliť, svet je bojisko, kde sa na horizontále dejín neustále vedie jeden najdôležitejší boj: boj o spásu duší. V tomto boji treba poznať, kde sú položené zákopy, aby ste sa neocitli v zákopoch nepriateľa, ktorý síce z hľadiska úzkeho výhľadu civitatis Terranae momentálne víťazí a zaberá dokonca stále viac územia Cirkvi, nevidí však armádu anjelov, ktorá má v rukách nablýskané meče a je pripravená na volanie poľnice rozhodnúť boj v prospech Civitatis Dei.   

Váš Jean 

1 komentár:

  1. Celkom fajn článok, vďaka JC! Až na tie gramatické chyby, Achilovu pätu nášho webu. Inak pánovi Bezákovi sa tu venovalo až moc priestoru. A inak nejaký "lúmen" z Postoya vyhútal, že to my sme za "udaniami" na bp. Bezáka. Veľmi veselá predstava, ktorá sa mohla zrodiť len v prázdnej hlave.

    OdpovedaťOdstrániť